Päivitetty 28.6.2024
Yleiset huolenpitosopimusehdot
Näiden ehtojen lisäksi noudatetaan Palomäen Moniosaajat Oy:n (myöhemmin ”Yritys”) Yleisiä sopimusehtoja sekä Yleisiä huoltopalveluehtoja.
Huolenpitosopimus (myöhemmin ”Sopimus”) on Yrityksen asiakkailleen (myöhemmin ”Asiakas”) tarjoama Yleisten sopimusehtojen mukainen Palvelu. Huolenpitosopimuksessa Yritys tarjoaa eri Yleisissä sopimusehdoissa määritellyille Laitteille erilaisia kuukausimaksullisia ”palvelupaketteja” (myöemmin ”Palvelutaso”), joihin sisältyy erilaisia Palveluita.
Kaikissa Yrityksen ja Asiakkaan välisissä Sopimuksissa noudatetaan näitä ehtoja.
Ehdot
Sopimuksen tarkoituksena on edistää Laitteiden ennakoivaa huoltoa ja sitä kautta lisätä Laitteen toimintavarmuutta, käyttäjäturvallisuutta sekä Laitteen pitkäikäisyyttä. Sopimuksen tarkoituksena on myös niin ikään tarkoitus helpottaa Asiakkaan rutiininomaisia toimia Laitteen osalta.
Yritys ei kuitenkaan takaa, että Laite olisi toimintavarmempi, turvallisempi tai pitkäikäisempi tai millään muullakaan tavalla parempi tai toimintakuntoisempi. Laitteet ovat mekaanisia, eikä niiden toimintaa voida täysin ennustaa, vaikka Laite olisi huollettu ennakoivasti ja hyvin.
Sopimuksen tarkoitus on myös edistää kulttuuria, jossa Laite huolletaan ennakoivasti niiden varsinaisen käyttökauden (myöhemmin ”Käyttökausi”) ulkopuolella. Tämä tarkoittaa mm. sitä, että ruohonleikkurit ja polkupyörät huollettaisiin talvella ja esimerkiksi lumilingot ja moottorikelkat huollettaisiin kesällä.
Sopimus koostuu erilaisista Palvelutasosta, joita voi olla yksi tai useampi. Palvelutasoon kuuluu ennalta määrätty määrä erilaisia etuja. Asiakas on oikeutettu näihin etuihin Sopimuskohtaisten ehtojen täyttyessä.
Sopimus on voimassa toistaiseksi ja laskutuskauden pituus on kerrallaan 12 kuukautta. Mikäli muuta ei ole sovittu, laskutuskauden maksut laskutetaan yhdessä erässä laskutuskauden alkaessa. Mikäli Asiakas haluaa jakaa maksut useampaan erään, Yrityksella on oikeus periä kustakin erästä 10 euron käsittelymaksu. Erien enimmäismäärä voi olla 4.
Sopimus on Laitekohtainen. Asiakas voi vaihtaa Laitteen toiseen, kerran laskutuskauden aikana maksutta.
Sopimuksen alkaessa tai Asiakkaan ilmoittaessa Sopimuksen kohteena olevan Laitteen vaihdosta, Yrityksellä on oikeus tarkastaa Laite, selvittääkseen sen mahdollisuudet selviytyä Sopimuksen mukaisista velvoitteistaan. Asiakas on velvollinen toimittamaan Laitteen tarkastukseen Yrityksen toimipisteeseen omalla kustannuksellaan. Osapuolten niin sopiessa, Laite voidaan myös tarkastaa myöhemmin ja Laitteen tiedot voidaan kirjata Sopimukseen Asiakkaan suullisen kertomuksen tai muun selvityksen perusteella. Mikäl myöhemmässä tarkastuksessa selviää, että Laite on merkittävästi erilainen, kuin Sopimukseen on kirjattu, Yrityksellä on tarvittaessa oikeus purkaa sopimus välittömin vaikutuksin. Tässä tapauksessa Yrityksellä ei ole velvollisuutta palauttaa Palvelusta maksettua maksua, vaikka laskutuskausi ei olisi vielä päättynyt.
Joidenkin Laitteiden ja laitetyyppien kohdalla esimerkiksi varaosien saatavuus on selvästi heikompaa kuin toisten ja tästä syystä Laitteen huoltaminen tai korjaaminen voi olla joissain tilanteissa jopa mahdotonta. Yritys ei vastaa edellä mainituissa tilanteissa huoltotyön valmistumisen viivästymisestä tai ylipäätään sen valmistumisesta.
Sopimuksen mukaisen Palvelutason voi vaihtaa parempaan ilmoittamalla siitä Yrityksen asiakaspalveluun ja maksamalla Palvelutasojen välisen erotuksen jäljellä olevalle laskutuskaudelle.
Palvelutasoissa alaspäin siirtyminen on mahdollista, mutta tässä tapauksessa Yritys ei ole velvollinen palauttamaan Palvelutasojen välistä hintaerotusta kesken laskutuskauden.
Etujen yleiset määritelmät
Sopimuksessa tarkoitettu maksuton kausihuolto (myöhemmin ”Kausihuolto”) on nimensä mukaisesti kerran Käyttökaudessa tehtävä huolto. Sopimuksen mukainen Kausihuolto on tarkoitettu tehtäväksi kerran kalenterivuoden aikana ja Laitteen Käyttökauden ulkopuolella, jolloin se on Asiakkaalle maksuton. Käyttökausi on määritelty Sopimuskohtasesti. Mikäli Kausihuolto tehdään Käyttökauden ulkopuolella, Yritys on oikeutettu perimään siitä hinnastonsa mukaisen maksun.
Sopimuksessa tarkoitettu maksuton kuljetuspalvelu ”Kuljetuspalvelu” on Palvelu, jossa Yritys noutaa ja palauttaa Laitteen Asiakkaalle Yrityksen määrittelemän ja ilmoittaman aikataulun mukaisesti. Asiakas on oikeutettu maksuttomaan Kuljetuspalveluun kerran kalenterivuoden aikana. Mikäli muuta ei ole sovittu, enimmäismatka – yhteen suuntaan laskettuna Yrityksen toimipisteestä Laitteen noutopaikkaan – on 20 kilometriä.
Sopimuksessa tarkoitettu maksuton pääsy jonon ohi ”Maksuton ohitus” on Palvelu, jossa Asiakas on oikeutettu, tilanteen niin salliessa, pääsemään kyseisen laitetyypin huoltotyölistan kärkeen. Yritys ei kuitenkaan takaa pääsyä työlistan kärkeen välittömästi, eikä vasteaikaa tai huollon valmistumisen aikaa ole etukäteen määritelty. Yritys pyrkii kuitenkin kaikin mahdollisin keinoin myötävaikuttamaan siihen, että Laite huolletaan viivytyksettä valmiiksi, jotta edun varsinainen tarkoitusperä saavutettaisiin.
Sopimuksessa tarkoitettu maksuton kausisäilytys (myöhemmin ”Kausisäilytys”) on Yrityksen tarjoama säilytyspalvelu Laitteelle sen Käyttökauden ulkopuolella. Kausisäilytykseen sisältyy Laitteen säilytys siten, että sen kunto ei heikkene säilytyksen aikana. Mikäli laitteessa on akku, Kausisäilytykseen sisältyy akun lataus 1-2 kertaa kaudessa, tarpeen mukaisesti. Yritys ei kuitenkaan vastaa siitä, että akku olisi vastaavassa kunnossa säilytyksen jälkeen kuin ennen säilytystä.
Sopimuksessa tarkoitettu maksuton pesu ja puhdistus (myöhemmin ”Puhdistus”) on Palvelu, jossa Laite puhdistetaan aistinvaraisesti tavanomaisia ja yleisessä käytössä olevia puhdistusaineita käyttäen. Sopimuksen piirissä olevat Laitteet eivät ole uusia ja Laitteet ovat aktiivisessa käytössä. Yritys ei takaa laitteen puhtautta Puhdistuksen jälkeen, varsinkaan verraten uudenveroiseen Laitteeseen. Laite pyritään kuitenkin puhdistamaan niin hyvin kuin sitä voidaan kussakin tapauksessa ja kunkin laitetyypiden kohdalla kohtuudella edellyttää.
Sopimuksessa tarkoitettu maksuton lainalaite (myöhemmin ”Lainalaite”) on Palvelu, jossa yritys luovuttaa maksutta Asiakkaan käyttöön, mahdollisimman hyvin Asiakkaan Laitetta vastaavan toisen laitteen. Selvyyden vuoksi todetaan, että Asiakkaalle luovutettu laite on Yrityksen omaisuutta ja sitä koskevat Yrityksen omaisuuden hallintaa koskevat ehdot. Yritys ei takaa, että sillä olisi kulloinkin tarjolla Asiakkaalle juuri Asiakkaan omaa Laitetta vastaava laite. Yritys pyrkii järjestämään Asiakkalle lainalaitteen viivytyksettä. Lainalaitteen toimittamiseen ei kuitenkaan sisälly vasteaikaa tai muuta lupausta siitä, milloin lainalaite on Asiakkaan käytettävissä.
Suosittelu
Suosittelulla tarkoitetaan näissä sopimusehdoissa tapahtumaa, jossa Sopimuksen osapuoli suosittelee palvelua kolmannelle osapuolelle, jolla ei ole voimassa olevaa, eikä ole koskaan ollut, Sopimusta Yrityksen kanssa. Suosittelu voi tapahtua vain yhden kerran näiden kahden eri oikeushenkilön välillä.
Suosittelusta voidaan maksaa kulloinkin voimassa olevan kampanjan mukaisesti palkkio. Oikeus kampanjan mukaiseen palkkioon syntyy, kun kolmas osapuoli tekee yhtiön kanssa Sopimuksen. Palkkio myönnetään alennuksena suosittelijan oman Sopimuksen palvelumaksuista. Palkkion maksaminen edellyttää, että palkkion maksamisen hetkellä suosittelijalla on voimassa oleva Sopimus.
Suosittelukampanjaan voi sisältyä myös ns. ”allekirjoituspalkkio” kolmannelle osapuolelle. Oikeus kampanjan mukaiseen allekirjoituspalkkioon syntyy, mikäli kolmas osapuoli tekee uuden Sopimuksen suosittelun johdosta.
Oikeus edellä mainittuihin palkkioihin edellyttää, että Sopimuksen osapuoli sekä kolmas osapuoli ilmoittavat yhdessä suosittelun tapahtuneen ja Yritys hyväksyy tämän.