fbpx

Päivitetty 23.6.2024

Yleiset huoltopalveluehdot

Nämä yleiset huoltopalveluehdot (jäljempänä ”Ehdot”) määrittelevät Yrityksen (jäljempänä ”Yritys”) Asiakkaalle (jäljempänä ”Asiakas”) toimittamien laitteen (myöhemmin ”Laite”) – huoltopalveluiden Ehdot. Nämä Ehdot tulevat osaksi kaikkia Yrityksen Asiakkaalle toimittamia Laitteiden huoltopalveluita.

Määritelmät

  1. “Laite” – Mikä tahansa laite, jonka asiakas on antanut toimeksiantona Yrityksen huolletavaksi tai muun Palvelun kohteeksi
  2. “Huolto” – Yleisten sopimusehtojen mukainen Palvelu, jossa yritys suorittaa Laitteelle mm. arviointi-, tarkastus-, muutos-, korjaus-, huolto-, parannus-, säätö- yms. toimenpiteitä.
  3. “Varaosa” – Yleisten sopimusehtojen mukainen Tuote, joka mm. lisätään, asennetaan, vaihdetaan Laitteeseen ja joka on mm. neste, varuste, tarvike, varaosa tai muu vastaava
  4. “Huoltotilaus” – Asiakkaan yritykselle tekemä tilaus Laitteen Huollosta, joka määrittää esimerkiksi, minkä sisältöisenä Huolto suoritetaan ja mitä Varaosia Huollossa käytetään sekä muita reunaehtoja Huollon ja Varaosien suhteen

Huoltotilaus

Yritys ja Asiakas sopivat yhdessä Huoltotilauksesta. Yritys kirjaa Huoltotilauksen sisällön tietojärjestelmäänsä ja se toimii lähtökohtana Huollon suorittamiselle ja Varaosien käyttämiselle.

Huoltotilaus pitää aina sisällään tiedot suoritettavasta Huollosta ja Varaosista sen hetkisen tiedon mukaan sekä mahdollisuuksien mukaan, myös arvion Huoltotilauksen valmistumisajankohdasta. Mikäli em. seikkoja ei voida olosuhteista johtuen sopia tarkasti ja yksiselitteisesti, pyritään sopimaan riittävä liikkumavara, jossa Yritys voi Huoltotilauksen suhteen toimia.

Huoltotilauksen kirjaamisen jälkeen, Asiakkaalle muodostuu aina velvollisuus suorittaa Yritykselle vähintään Yrityksen hinnaston mukainen tarkastusmaksu. Tarkastusmaksun perusteena ei ole välttämättä suoritettu Palvelu, vaan se voi sisältää korvausta muun muaassa, mutta ei rajoittuen, Huoltotilauksen kirjaamisesta, asiakaspalvelusta, huoltotyöhön perehtymisestä, Laitteen tarkastamisesta, Varaosien etsimisestä, huoltokustannusten laskennasta, tarjouksen laatimisesta tai muusta vastaavasta.

Osapuolet voivat yhdessä sopia Huoltotilauksen muuttamisesta. Tällaista muutosta sopiessa, osapuolten tulisi aina sopia myös siitä, miten siihen asti kertyneet kustannukset Huollon ja Varaosien suhteen käyttäytyvät. Ellei muuta ole pysyvällä tavalla erikseen sovittu, Asiakas on velvollinen maksamaan kaikki siihen asti kertyneet kustannukset täysimääräisesti.

Laitteen toimittaminen huoltoon

Asiakas vastaa Laitteen toimittamisesta huollettavaksi, ellei muuta ole osapuolten välillä sovittu. Yritys voi avustaa Asiakasta Laitteen purkamisessa ja lastaamisessa, mutta vastuu purkamisesta ja lastaamisesta on Asiakkaalla.

Mikäli Yritys noutaa laitteen Asiakkaalta, Yritys vastaa Laitteen purkamisesta ja lastaamisesta.

Laitteen noutaminen huollosta

Huoltotilauksen mukaiset kustannukset tulee maksaa ennen kuin Laite luovutetaan Asiakkaalle. Yrityksellä ei ole velvollisuutta luovuttaa Laitetta Asiakkaalle, mikäli Asiakkaalla on yksikin erääntynyt saatava Yritykselle.

Asiakas sitoutuu noutamaan laitteen viivytyksettä Huollosta, kun Huoltotilaus on valmistunut.

Huollon suorittaminen

Laitteen huolto suoritetaan Yrityksen tiloissa, ellei muuta ole erikseen sovittu. Yritys vastaa siitä, että Yrityksen Työntekijät ovat riitävällä tavalla ammattitaitoisia suorittamaan Huoltotilauksen mukaiset tehtävät. Huoltotyöt suoritetaan pääsääntöisesti saapumisjärjestyksessä, ellei muuta ole sovittu.

Yritys sitoutuu käyttämään kaiken käytettävissä olevan ammatitaidon ja osaamisen Huoltotilauksen täyttämiseksi. Joskus kuitenkin on tilanteita, joissa Huoltotilausta ei voida täyttää kohtuullisin kustannuksin tai kohtuullisessa aikataulussa. Yritys ei vastaa siitä, että Laitteeseen on tarjolla Varaosia tai että niiden saatavus on hyvä.

Mikäli Huoltotilaus päättyy Yrityksestä riippumattomista syistä, Yrityksellä on aina oikeus saada korvaus siihen suoritetusta Palvelusta sekä käytetyistä Varaosista.

Yritys voi käyttää Huollossa tarvike tai alkuperäislaatua vastaavia Varaosia oman harkintansa mukaisesti. Mikäli Asiakas nimenomaisesti haluaa alkuperäisiä Varaosia käytettävän, Asiakkaan tulee mainita siitä Huoltotilauksen yhteydessä.

Yritys ei vastaa huoltotyön aiheuttamasta vahingosta Laitteelle, mikäli huoltotyö on suoritettu Laitteen valmistajan tai maahantuojan antamien ohjeiden mukaisesti.

Vaaralliset laitteet

Yritys ei vastaa vahingoista, jotka johtuvat vaarallisista Laitteista. Asiakas vastaa siitä, että hän luovuttaa Yritykselle Huollettavaksi vain turvallisia Laitteita, jotka eivät aiheuta vaaraa kolmansille osapuolille, Yrityksen henkilöstölle, muille Asiakkaille tai muiden Laitteille.

Mikäli Yritys havaitsee, että Laite on vaarallinen, se pidättää oikeuden kieltäytyä Huoltamasta Laitetta ja ilmoittaa tästä viipymättä Asiakkaalle. Tässä tapauksessa Yrityksellä on oikeus periä Asiakkaalta siihen asti kertyneet Palvelu- ja Varaosakustannukset täysimääräisesti.