fbpx

Päivitetty 23.6.2024

Yleiset sopimusehdot

Nämä yleiset sopimusehdot (jäljempänä ”Ehdot”) määrittelevät Yrityksen (jäljempänä ”Yritys”) ja Asiakkaan (jäljempänä ”Asiakas”) välisen Sopimuksen (jäljempänä ”Sopimus”) ehtoja yleisellä tasolla. Nämä Ehdot tulevat osaksi kaikkia Yrityksen ja Asiakkaan välisiä Sopimuksia ja näitä Ehtoja sovelletaan kaikkiin Yrityksen Asiakkaalle toimittamiin Palveluin ja Tuotteisiin.

Nämä Ehdot osana Sopimusta, muodostavat oikeudellisesti sitovan Sopimuksen Yrityksen ja Asiakkaan välillä.

Yrityksen ja Asiakkaan välisessä sopimussuhteessa asiakirjojen tulkintajärjestys on seuraava:

  1. Yksittäisen Palvelun tai Tuotteen sopimus liitteineen
  2. Yleinen palvelu-, vuokra-, toimitus- tai tuotesopimus liitteineen
  3. Yleiset sopimusehdot
Näiden ehtojen lisäksi sovelletaan myös Sähköisen asioinnin ehtoja.

Määritelmät

  1. “Yritys” – Palomäen Moniosaajat Oy, y-tunnus ”3186622–9”
  2. “Asiakas” – Henkilö, yritys tai yhteisö, joka tilaa Palveluita tai Tuotteita Yritykseltä
  3. “Palvelu” – Yrityksen tarjoama palvelu ja siihen liittyvät muut kustannukset
  4. ”Tuote” – Yrityksen myymä tuote, varaosa, tarvike tai muu asia, joka ei ole Palvelu sekä siihen liittyvät muut kustannukset
  5. “Sopimus” – Yrityksen ja Asiakkaan välillä solmittu sopimus
  6. ”Laskutuskausi” – Aikaväli, jolta Yritys laskuttaa Asiakasta

Sopimuksen voimaantulo ja päättyminen

Sopimus astuu voimaan molempien osapuolten hyväksyttyä sopimuksen.

Osapuolten katsotaan hyväksyneen Sopimuksen tahdonilmaisulla, kuten esimerkiksi fyysisellä tai sähköisellä allekirjoituksella tai muulla pysyvällä tavalla. Mikäli se Palvelun tai Tuotteen toimittamisen luonteeseen kuuluu, niin tahdonilmaisu voi myös olla suullinen tai konkludenttinen eli ns. hiljainen, mikäli muuta ei ole osapuolten välillä sovittu.

Sopimus päättyy automaattisesti, kun Yritys on toimittanut Asiakkaalle kaikki sovitut Palvelut ja Tuotteet ja Yritys on vastaanottanut sovitun maksun, ellei toisin ole osapuolten välillä sovittu.

Asiakas on velvollinen maksamaan ennen Sopimuksen päättymistä toimitetut Palvelut ja Tuotteet, vaikka toimitus olisi vielä kesken. Tällöin Asiakas on velvollinen maksamaan Palvelun tai Tuotteen hinnasta aina vähintään sen osuuden, jonka Yritys on Palvelusta tai Tuotteesta jo Asiakkaalle toimittanut. Mikäli Asiakas irtisanoo Sopimuksen ja Palvelu tai Tuote on luonteeltaan sen kaltainen, että jo toimituksen aloittaminen aiheuttaa Yritykselle muita kustannuksia, Yrityksellä on oikeus saada Asiakkaalta näistä kustannuksista täysimääräinen korvaus.

Mikäli sopimus päättyy ennen Tuotteen tai Palvelun lopullista toimittamista ja tilattu Palvelu tai Tuote on luonteeltaan nimenomaisesti Asiakkaalle tai pienelle asiakasryhmälle suunniteltu, räätälöity, tuotettu tai muuten vaikeasti realisoitava, Asiakas on velvollinen maksamaan täysimääräisesti Palvelun tai Tuotteen hinnan Yritykselle.

Joissain tilanteissa Yritys voi olla pakotettu toimittamaan Palvelua tai Tuotetta myös Sopimuksen irtisanomisen jälkeen. Näissä tapauksissa, Yritys sitoutuu tekemään vain täysin välttämättömät ja Palvelun tai Tuotteen toimittamisen päättämisen kannalta olennaiset työt. Tällainen työ voi olla esimerkiksi keskeneräisen huoltotyön luovutuskuntoon saattaminen.

Sopimus voidaan päättää molempien osapuolten suostumuksesta pysyvällä tavalla.

Sopimuksen irtisanominen

Asiakas voi irtisanoa Sopimuksen pysyvällä tavalla milloin tahansa 30 päivän irtisanomisajalla. Irtisanominen tulee tehdä sähköpostitse Yrityksen asiakaspalveluun.

Yrityksellä on oikeus irtisanoa sopimus tai keskeyttää Palvelun tuottaminen tai Tuotteen toimittaminen välittömin vaikutuksin, mikäli Asiakas laiminlyö sopimuksen mukaiset velvoitteensa tai käyttää Palveluita tai Tuotteita väärin. Tässä tapauksessa Yrityksellä on oikeus saada maksu vähintään siihen asti toimitetuista Palveluista tai Tuotteista.

Mikäli Asiakas asetetaan holhouksen tai edunvalvonnan alaiseksi, kuolee, asetetaan velkajärjestelyyn, selvitystilaan, yrityssaneeraukseen, konkurssiin tai mikäli Yrityksellä on muuta syytä epäillä asiakkaan kykyä suoriutua sopimusvelvoitteistaan, Yrityksellä on oikeus irtisanoa palvelu välittömin vaikutuksin ja eräännyttää kaikki siihen asti kertyneet kustannukset välittömästi maksettavaksi.

Yritys ilmoittaa Sopimuksen irtisanomisesta siten kuin osapuolten välisestä viestinnästä on sovittu.

Sopimus voi myös olla määräaikainen, jolloin se päättymisestä voidaan sopia osapuolten välillä erikseen pysyvällä tavalla.

Mikäli Palvelun laskutus tapahtuu Laskutuskausittain ja asiakas irtisanoo Palvelun kesken Laskutuskauden, laskutettua summa ei palauteta, vaikka Palvelusta jäisikin osa käyttämättä.

Sopimuksen siirto

Yrityksellä on oikeus siirtää Sopimus tai sen osa kolmannelle osapuolelle ilman Asiakkaan suostumusta esimerkiksi yritysfuusion, -kaupan tai muun liiketoiminnan järjestelyn yhteydessä.

Yritys ilmoittaa Sopimuksen siirrosta siten kuin osapuolten välisestä viestinnästä on sovittu.

Asiakas ei voi siirtää tätä Sopimusta, siihen perustuvia oikeuksia tai velvollisuuksia kolmannelle osapuolelle ilman Yrityksen etukäteen ja pysyvällä tavalla annettua suostumusta.

Hinnoittelu ja maksuehdot

Palvelut ja Tuotteet ovat yrityksen omaisuutta, kunnes ne on kokonaan maksettu.

Palveluiden ja Tuotteiden hinnat määräytyvät Yrityksen hinnaston mukaan. Ajantasainen palveluhinnasto on aina nähtävillä yrityksen verkkosivuilla.

Yritys pidättää oikeuden hinnanmuutoksiin. Hinnanmuutoksista ilmoitetaan Asiakkaalle etukäteen siten kuin osapuolten välisestä viestinnästä on sovittu.

Maksu suoritetaan osapuolten välillä sovitulla tavalla. Mikäli maksutapa on lasku, laskutus tapahtuu 14 päivän maksuehdolla laskun päiväyksestä, ellei toisin ole sovittu sovita. Maksun erääntyessä peritään viivästyskorko voimassa olevan korkolain mukaan sekä lain ja hyvän perintätavan mukaiset perimiskulut, riippumatta siitä, mitä maksutapaa on käytetty.

Asiakas vastaa itse siitä, että suoritettu maksu saapuu Yritykselle sovitussa ajassa. Mikäli Yritykselle jo saapunut maksu syystä tai toisesta peruuntuu ja Yritys on velvoitettu palauttamaan maksun, maksu katsotaan erääntyneeksi välittömästi.

Yritys voi tarjota tai välittää Asiakkaalle myös erilaisia luottosopimuksia Palveluiden tai Tuotteiden maksamiseksi. Tällaisten sopimusten sisältö sovitaan erillisellä asiakirjalla.

Yrityksellä on oikeus vaatia ennakkomaksu ennen Palvelun tai Tuotteen toimittamista, mikäli Yritys katsoo sen tarpeelliseksi tai se Palvelun tai Tuotteen luonteeseen kuuluu. Tällöin oikeus Palvelun tai Tuotteen käyttämiseen syntyy vasta, kun maksu on maksettu.

Yritys pyrkii aina ilmoittamaan ja arvioimaan Palvelun ja Tuotteen kustannukset etukäteen. Palveluita ja Tuotteita voidaan myydä joko erikseen tai yhdessä.

Joidenkin Palveluiden ja Tuotteiden toimittamisen luonteeseen kuuluu se, että Palvelun tai Tuotteen lopullisia kustannuksia ei aina tiedetä tarkasti etukäteen tai kustannusten jatkuva ja tarkka tiedottaminen Asiakkaalle Palvelun tai Tuotteen toimittamisen yhteydessä, vaatisi kohtuutonta vaivaa. Tällöin Palveluiden ja Tuotteiden lopullinen hinta määräytyy mm. suoritetun Palvelun ja Tuotteiden lopullisen toteuman mukaisesti. Asiakas hyväksyy, että annettu kustannusarvio voi ylittyä kohtuullisesti näissä tapauksissa.

Palvelun tai Tuotteen toimittamiseen voi liittyä myös muita lisäkustannuksia. Yritys pyrkii aina mahdollisuuksiensa mukaan ilmoittamaan nämä kustannukset etukäteen Asiakkaalle.

Lopullisen hinnan tai kustannusarvion muodostamiseen voidaan käyttää keinoälyä, automaattista päätöksentekoa tai profilointia.

Osapuolet voivat erikseen sopia kustannuskatosta, jolloin kustannukset eivät voi ylittää tätä määrää. Tällainen erillinen sopimus tulee tehdä pysyvällä tavalla.

Yleiset vastuunrajaukset

Yritys ei vastaa mistään välillisistä tai epäsuorista vahingoista, kuten tulonmenetyksistä, liiketoiminnan keskeytyksistä tai muista vastaavista vahingoista.

Yrityksen vastuu rajoittuu aina enintään Asiakkaan maksaman Palvelun hintaan. Mikäli kyseessä on kuukausimaksullinen palvelu, kerrotaan kuukausimaksu kuudella ja saatua tuloa käytetään Palvelun hintana vastuun määrää laskiessa.

Mikäli Asiakkaalle on toimitettu Tuote, vastuu rajoittuu enintään 10 % osuuteen maksetusta Tuotteen hinnasta. Mikäli yhdessä on toimitettu sekä Palveluita että Tuotteita, käytetään enimmäisvastuuna aina sitä laskentamenetelmää, joka tuottaa taloudellisesti Asiakkaalle paremman lopputuloksen.

Yritys ei ole vastuussa vahingoista, jotka aiheutuvat kolmansien osapuolten toiminnasta tai laiminlyönneistä, mukaan lukien mutta ei rajoittuen, kuljetusyritysten, alihankkijoiden tai muiden palveluntarjoajien toimet. Yritys ei myöskään ole vastuussa vahingoista, jotka aiheutuvat kolmansille osapuolille Yrityksen toimittaman Palvelun tai Tuotteen seurauksena, ellei vahinko ole suoraan Yrityksen työntekijän vakavan laiminlyönnin tai tahallisuuden seurausta.

Hinnan alennus ja kaupan purku

Asiakkaalla ei ole oikeutta vaatia hinnanalennusta tai kaupan purkua, mikäli Yritykselle ei ole tarjottu mahdollisuutta korjata virhettä kohtuullisessa ajassa ja annettu kohtuullista aikaa korjata virhettä.

Asiakkaan havaitsema virhe tulee ilmoittaa viipymättä Yritykselle pysyvällä tavalla.

Yrityksellä on oikeus, muttei velvollisuutta, vaatia kaupanpurkua, mikäli Asiakkaan esittämä hinnanalennusvaatimus on yhteensä yli 10 % toimitetun Tuotteen tai Palvelun maksetusta hinnasta. Mikäli Yritys käyttää oikeuttaan kaupan purkamiseen, Palvelun tai Tuotteen palautettavan kauppahinnan pohjana käytetään purkuhetken käypää arvoa.

Yrityksen omaisuus

Mikäli Yrityksen omaisuutta on, osapuolten erikseen osapuolten sopimalla tavalla, Asiakkaan välillisessä tai välittömässä hallinnassa tai asiakkaan hallinnoimalla kiinteistöllä, tulee Asiakkaan vastata tällaisesta omaisuudesta erityistä huolellisuutta noudattaen. Tällaista yrityksen omaisuutta voivat olla esimerkiksi tuotteet, Asiakkaalle lainatut laitteet, työkalut, tarvikkeet, ajoneuvot, perävaunut tai muu Yrityksen irtain omaisuus.

Asiakkaan tulee huolellisesti noudattaa Yrityksen antamia ohjeita Yrityksen omaisuuden hallintaan liittyen.

Mikäli Asiakkaan hallinnassa olevaa tällaista Yrityksen omaisuutta varastetaan, katoaa, vaurioituu, kuluu, muutoin muuttuu edes osittain käyttökelvottomaksi, jonka seurauksena Yritykselle aiheutuu välitöntä tai välillistä taloudellista menetystä, Asiakas vastaa tällaisesta vahingosta täysimääräisesti.

Asiakkaan tulee ilmoittaa Yritykselle mahdollisista vahingoista välittömästi.

Asiakkaan omaisuus

Mikäli osana tätä Sopimusta, Asiakas luovuttaa omaisuuttaan Yrityksen välittömään hallintaan, Yritys vastaa tästä omaisuudesta erityistä huolellisuutta noudattaen. Tällaista omaisuutta voi olla esimerkiksi huoltoon tai kausisäilytykseen toimitettava laite.

Asiakkaan on suotavaa vakuuttaa omaisuutensa omatoimisesti. Yritys ei vastaa Asiakkaan omaisuudelle aiheutuneista vahingoista, ellei kyse ole Yrityksen työntekijän tahallisesta tai törkeän huolimattomasta toiminnasta.

Mikäli Asiakas tai Asiakkaan Yrityksen hallintaan luovuttama omaisuus aiheuttaa vahinkoa Yrityksen tai muiden Asiakkaiden omaisuudelle, Asiakas vastaa kaikista vahingoista täysimääräisesti.

Mikäli Asiakkaan omaisuutta on Yrityksen hallinnassa ja mikäli Yrityksen antamista kehotuksista huolimatta Asiakas ei nouda omaisuutta 3 kuukauden kuluessa, Yrityksellä on oikeus realisoida omaisuus ilman eri ilmoitusta ja pidättää saatu tuotto palkkiona omaisuuden säilyttämisestä.

Tietoturva, tietosuoja ja yksityisyys

Yritys sitoutuu käsittelemään Asiakkaan tietoja turvallisesti, lainmukaisesti sekä luottamuksellisesti siten, kuten Yrityksen tietosuojaselosteessa on kerrottu. Yrityksen Rekisteri- ja Tietosuojaseloste on nähtävissä Yrityksen verkkosivuilla.

Yritys kerää ja käsittelee Asiakkaan henkilötietoja mm. Palvelun tuottamiseksi, Tuotteiden toimittamiseksi, asiakassuhteen hoitamiseksi ja lakisääteisten velvoitteiden täyttämiseksi. Henkilötietoja voivat olla esimerkiksi nimi, osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite tai muut asiakasta kuvaavat tiedot.

Henkilötietoja säilytetään vain niin kauan kuin se on tarpeen Palveluiden tarjoamiseksi, Tuotteiden toimittamiseksi tai lain vaatimusten täyttämiseksi.

Asiakkaalla on oikeus toimia itseään koskevien tietojen osalta Yrityksen tietosuojaselosteessa kerrotulla tavalla.

Yritys käyttää asianmukaisia teknisiä keinoja suojatakseen Asiakkaan henkilötiedot luvattomalta pääsyltä, häviämiseltä, muutoksilta, tuhoutumiselta tai vahingoittumiselta. Kaikki tiedot tallennetaan turvallisesti ja pääsy tietoihin on rajoitettu.

Asiakkaan tulee omalta osaltaan huolehtia itseään koskevasta tietoturvasta ja pyrkiä aina myötävaikuttamaan siihen, että Asiakkaan tiedot on suojattu luvattomalta pääsyltä, häviämiseltä, tuhoutumiselta tai vahingoittumiselta.

Asiakas antaa Yritykselle luvan käyttää keinöälyä, automaattista päätöksentekoa sekä profilointia henkilötietojensa käsittelyyn.

Muutokset sopimusehtoihin

Yritys pidättää oikeuden muuttaa Sopimuksen Ehtoja tarvittaessa. Muutoksista ilmoitetaan Asiakkaalle etukäteen siten kuin osapuolten välisestä viestinnästä on sovittu.

Muutokset astuvat voimaan ilmoitettuna ajankohtana.

Mikäli Asiakas ei hyväksy muutoksia, hänellä on oikeus, irtisanomisajan ja -ehtojen puitteissa, irtisanoa Sopimus päättymään ennen muutosten voimaantuloa. Asiakkaan katsotaan hyväksyneen muutokset, jos hän jatkaa Palveluiden tai Tuotteiden käyttöä muutosten voimaantulon jälkeen.

Osapuolten välinen viestintä

Asiakas sitoutuu käyttämään kaikessa viestinnässä Yrityksen sähköisiä viestintäkanavia, kuten tekstiviestiä, sähköpostia, asiakasportaalia tai muita sähköisiä kanavia, joita Yritys kulloinkin käyttää. Yritys voi toimittaa kustannusarviot, tarjoukset, tiedotteet, laskut ja muut asiakassuhteen hoitamiseen liittyvät viestit sähköisiä kanavia hyödyntäen.

Asiakkaan vastuulla on varmistaa, että Yrityksellä on ajantasaiset yhteystiedot ja että Asiakas seuraa sähköisiä viestintäkanavia säännöllisesti.

Asiakas antaa Yritykselle nimenomaisen luvan toimittaa sähköisissä kanavissa asiakassuhteen hoitamisen kannalta olennaisia viestejä sekä luvan tarjota erilaisia lisäpalveluita ja -tuotteita.

Force Majeure (ylivoimainen este)

Yritys ei ole vastuussa sopimusvelvoitteidensa täyttämättä jättämisestä, jos syynä on ylivoimainen este (ns. ”Force Majeure”), kuten luonnonkatastrofi, pandemia, sota, lakko, kapina, sähkökatkos, tietoverkko-ongelmat tai muut vastaavat tapahtumat, jotka ovat Yrityksen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella.

Jos ylivoimainen este jatkuu yli 3 kuukautta, on kummallakin osapuolella oikeus irtisanoa Sopimus ilman seuraamuksia.

Yritys sitoutuu ilmoittamaan Asiakkaalle ylivoimaisesta esteestä ja sen vaikutuksista viipymättä siten kuin osapuolten välisestä viestinnästä on sovittu.

Palveluiden ja tuotteiden toimittaminen

Mikäli Yritys olennaisen poikkeaman havaitsee Palveluiden tai Tuotteen toimittamisessa, Yritys ilmoittaa siitä Asiakkaalle. Tällaisessa tapauksessa, Asiakkaalla voi olla oikeus purkaa Sopimus, riippuen kuitenkin siitä, mitä näissä ehdoissa peruuttamisesta on määrätty.

Luottamuksellisuus ja salassapito

Osapuolet sitoutuvat pitämään salassa kolmansilta osapuolilta kaikki toistensa liike- ja ammattisalaisuudet sekä muut luottamuksellisiksi merkityt tiedot, jotka he saavat tietoonsa tämän Sopimuksen johdosta.

Luottamuksellisina pidettäviä tietoja ei saa luovuttaa kolmansille osapuolille ilman toisen osapuolen etukäteen pysyvällä tavalla antamaa suostumusta, paitsi jos tiedon luovuttaminen on pakollista lain tai viranomaisen määräyksen perusteella.

Yrityksellä on kuitenkin ilman erillisitä ilmoitusta, oikeus käyttää kumppaneita ja alihankkijoita Palveluiden ja Tuotteiden toimittamiseksi. Sopimuksen sisältö voidaan luovuttaa em. osapuolille, mikäli se on Palvelun tai Tuotteen toimittamisen kannalta olennaista ja tärkeää. Yritys huolehtii osaltaan edelleen siitä, että myös em. osapuolet sitoutuvat tämän Sopimuksen luottamuksellisten, salassa pidettävien sekä henkilötietojen osalta pitämään tiedot salassa.

Reklamaatiot

Asiakas voi tehdä reklamaation Yrityksen Palveluista ja Tuotteista. Reklamaatiot tulee tehdä sähköpostitse yrityksen asiakaspalveluun.

Reklamaatiot tulee tehdä viipymättä, kuitenkin viimeistään 7 päivän kuluessa Palvelun suorittamisesta tai Tuotteen toimittamisesta tai siitä, kun Asiakas havaitsi tai hänen olisi pitänyt havaita reklamaation perusteena oleva seikka.

Yritys käsittelee reklamaatiot viipymättä ja pyrkii ratkaisemaan ne mahdollisuuksien mukaan Asiakkaan eduksi.

Keinoäly

Asiakas hyväksyy, että Yritys voi käyttää Palveluiden ja Tuotteiden toimittamiseen erilaisia keinoälyä ja siihen perustuvia teknologioita. Asiakas hyväksyy sen, että keinoälyn käyttämiseen liittyy mahdollisesti epävarmuustekijöitä, mahdollisia väärintulkintoja ja muita virheitä, eikä sen avulla tuotettu Palvelu tai Tuote ole aina välttämättä täydellinen.

Vastuunrajoittamisen kannalta, keinoäly rinnastetaan tässä sopimuksessa kolmanneksi osapuoleksi.

Palautus ja vaihto-oikeus

Osapuolet voivat sopia Palvelun tai Tuotteen palauttamisesta pysyvällä tavalla.

Palvelusta tai Tuotteesta maksettu hinta palautetaan Yrityksen sen hetkisen käytännön mukaisesti tai osapuolten sopimalla tavalla. Yritys pyrkii palauttamaan maksun aina mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään 30 päivän kuluessa siitä, kun palautuksesta on pysyvällä tavalla sovittu.

Etä- ja kotimyynti

Yritys voi myydä Palveluita ja Tuotteita etä- tai kotimyyntinä.

Kuluttaja-asiakkaalla on oikeus peruuttaa tilattu Palvelu tai Tuote, joka on asiakkaalle myyty etämyyntinä tai kotimyyntinä siten kuin tästä oikeudesta Kuluttajansuojalaissa määrätään.

Peruuttamisoikeutta ei ole, jos Palvelu tai Tuote luonteeltaan sellainen, joka on nimenomaisesti asiakkaalle tai pienelle asiakasryhmälle suunniteltu, räätälöity, tuotettu tai muuten vaikeasti edelleen myytävä, mikäli Palvelun tai Tuotteen toimittaminen on jo aloitettu tai asiakas on jo käyttänyt Palvelua tai Tuotetta.

Mikäli Asiakas haluaa käyttää peruuttamisoikeuttaan, asiakkaan tulee toimittaa Yritykselle riittävin tiedoin täytetty peruuttamislomake. Peruuttamislomakkeen ajantasainen versio löytyy aina Yrityksen verkkosivuilta. Palvelu tai Tuote tulee palauttaa Yritykselle viipymättä Yrityksen antamien ohjeiden mukaisesti.

Peruuttamistilanteessa toimitettu Palvelu tai Tuote tulee olla käyttämätön ja uutta vastaavassa kunnossa. Mikäli tuote ei ole käyttämätön ja uutta vastaavassa kunnossa, peruuttamisoikeutta ei ole.

Yrityksellä on oikeus periä palauttamisesta kohtuulliset kustannukset, ellei laissa muuta ole asiasta säädetty.

Mikäli Asiakas on yritys tai yhteisö, peruuttamisoikeutta ei ole.

Sovellettava laki ja riitojen ratkaisu

Sopimukseen ja mahdollisiin erimielisyyksiin sovelletaan Suomen lakia.

Mahdolliset riidat pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan neuvotteluteitse. Jos neuvottelut eivät johda yhteisymmärrykseen osapuolten välillä, erimielisyydet ratkaistaan Keski-Suomen käräjäoikeudessa. Kuluttaja-asiakkaalla on lisäksi oikeus saattaa asia Kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.